EFT – Tapping

EFT (Tapping)is de afkorting voor Emotional Freedom Techniek, een techniek gebaseerd op de duizenden jaren oude Acupressuur gecombineerd met affirmaties.EFT - Logo

Iedere emotie is een soort verstoring in je gevoelsleven, je lichaam en geest. Emoties bepalen je gedrag en je welbevinden, prettige emoties maken je gelukkig, je voelt je goed, negatieve emoties maken dat je je niet goed voelt en zelfs klachten ontwikkelt. Met EFT kun je eenvoudig negatieve emoties omzetten in positieve of ze voorgoed neutraliseren. Verander je gevoel en daardoor je gedrag en je welbevinden!

Klop jezelf naar Emotionele Vrijheid!
De 9 EFT punten Door het ‘Tappen’, bekloppen van de 9 acupunctuurpunten(meridianen) en het vele malen achter elkaar herhalen van affirmaties gericht op de emotionele blokkades klop je als het ware je problemen weg. Het klinkt allemaal een beetje wonderlijk en dat is het ook, het is een zeer krachtige techniek die je zelf kunt doen, maar ook samen met vrienden, je partner of je kinderen! Zelf ben ik er heel erg voor om kinderen zo vroeg mogelijk te betrekken bij technieken als EFT, Yoga en Meditatie. Zo leren ze al op jonge leeftijd dat je niet met problemen rond hoeft te lopen maar dat je zelf kunt bepalen of je er last van hebt of niet.

EFT-Gary-CraigEFT is ontwikkeld door Gary Craig in 1995. Sceptici geloofden er niet in en hebben lang geprobeerd hem tegen te werken, maar de tijd heeft geleerd dat het een krachtige techniek blijkt te zijn waar niemand meer omheen kan en wil!

SET-UP
Bij de set-up van een EFT-ronde is het belangrijk dat je tijdens de sessie hoog in je vaandel houdt dat je; Van jezelf houdt, jezelf accepteert zoals je bent en jezelf accepteert ondanks je probleem/gewoonte/pijn. Je gaat met jezelf akkoord dat je tot in het diepste van je zijn, dus ook je onderbewustzijn van jezelf houdt en jezelf accepteert.

Als je deze basisgedachte hanteert is het gemakkelijker om werkelijk tot op je diepste gevoel te komen, dit te neutraliseren en op te lossen. Dit kan iets in het heden zijn maar ook iets dat lang geleden gebeurt is of nog steeds aanwezig is en nog regelmatig bovenkomt, bewust of onbewust. In het begin voelt het misschien raar, maar je zult merken dan zelfs in het begin wanneer je nog maar amper kunt geloven wat je zegt, het vanzelf waarheid zal worden en goed voelen.

We beginnen met eerst met een ‘negatieve ronde’ waarin je je probleem uitdiept en daarna een ‘positieve ronde’ waarbij het voelt alsof je probleem is opgelost

      1. Benoem het hert probleem/pijn/gevoel waaraan je wilt werken.
      2. Bepaal de intensiteit van de emotie of het onprettige gevoel op een schaal van 0-10 waarbij 0 geen emotie is en 10 een hele sterke emotie.
      3. Vorm de zin die je wil gaan herhalen. Bijvoorbeeld:

        “Ondanks dat ik enorm jaloers ben, houd ik van mezelf en accepteer in mezelf volledig”, “Ondanks dat ik een slapjanus ben, houd ik van mezelf en accepteer in mezelf volledig”, “Ondanks dat ik veel hoofdpijn heb, houd ik van mezelf en accepteer in mezelf volledig”,” Ondanks dat ik een hekel aan een bepaalde collega heb, houd ik van mezelf en accepteer ik mezelf volledig”

      4. Klop met 2 of 3 vingers om het juiste punt te vinden op je Karate Slagpunt(zie illustratie) en herhaal de zin minimaal 3 keer, voelt het goed het langer te doen, doe dat dan.
      5. Vervolgens beklop je 1 voor 1 de andere 8 andere punten terwijl je met weinig woorden je probleem omschrijft. Ieder punt 9 keer en probeer gaande weg bij elk volgend punt steeds specifieker te zijn. Bijvoorbeeld:

        “Oh wat ben ik jaloers”, “Wat heb ik er een hekel aan dat ik zo jaloers ben”, “Waarom ben ik zo’n slapjanus”, “Ik heb helemaal geen discipline in mijn leven”, “Oh ik haat mezelf dat ik zo slap ben”, “Hoofdpijn, weer die rot hoofdpijn”, “Maak ik me dan zo druk dat ik wéér hoofdpijn heb?”, “Ik wordt gek van de hoofdpijn”, “Die collega vergalt mijn leven”, “Ik zou willen dat die collega van de aardbodem verdween”

      6. Als je de ronde gedaan hebt haal dan diep adem en bepaal opnieuw de intensiteit van de emotie of het onprettige gevoel op een schaal van 0-10
      7. Blijf je op hetzelfde cijfer hangen, doe dan nog een ronde totdat je voelt dat het minder wordt. Het kan zijn dat er tijdens de ronde andere emoties/pijn de kop opsteken en de boventoon gaan voeren, kijk dan zelf waar je de sessie op wil blijven werken.

Merk je dat de intensiteit sterk afneemt dan is het tijd voor positieve affirmatie rond het probleem. Zo ga je de negatieve gevoelens vervangen door positieve gevoelens die als werkelijkheid zullen voelen en worden.

  1. We slaan nu het karate Slagpunt over en gaan 1 voor 1 door met de andere 8 punten, terwijl we het nu totaal anders invullen. Bijvoorbeeld:

    “Ik sta open voor het feit dat ik me anders ga voelen”, “Ik ben er helemaal klaar voor me anders te voelen”, “Ik weet dat ik me anders kan voelen”, “Ik sta open voor een verandering in mijn gevoel en mijn leven”, “Ik weet dat het mogelijk is”, “Ik ga er voor om me zo nooit meer te voelen”, “Ik voel me relaxed en vol vertrouwen dat ik er geen last meer van heb”, “Ik weet dat ik mijn leven kan maken zoals ik dat wil”, “Zonder negatieve gevoelens”, “Ik omarm het leven”,”Ik voel me positief en de regisseur van mijn eigen leven”, “Mijn gevoelens zijn mijn werkelijkheid en die is zoals ik dat wil”,”Ik voel me vrij en in mijn kracht”, “Mijn ware IK, mijn Innerlijke Kracht”

  2. Als je deze ronde gedaan hebt haal dan weer diep adem en laat je gaan en relax…………..

Je zal versteld staan hoe je je na een serieuze Tap-sessie voelt!

Ik help je graag een paar tap-rondjes(kloprondjes) op weg, zodat je weet hoe je het daarna gemakkelijk zelf kunt doen, je kunt het op alles toepassen, dus ga er voor, tap jezelf naar Emotionele Vrijheid!.

EFT heeft bewezen wonderbaarlijk  te werken bij lichamelijke – en psychosomatische klachten als;

      • Ademhalingsklachten
      • Buikpijn
      • Fobieën
      • Hoofdpijn, migraine
      • Huidaandoeningen en jeuk
      • Jaloersheid
      • Maag- en darmklachten
      • Rugklachten
      • Stress
      • Spierpijn,  schouder-, nekpijn,
      • Trauma’s
      • Vermoeidheid
      • Verslavingen
      • Woede-uitbarstingen

Ook bij EFT geldt net als bij zovele methodes; hoe meer je oefent, hoe meer het een deel van je wordt en hoe beter en sneller het werkt. Ben je zenuwachtig voor een sollicitatie gesprek, functioneringsgesprek, lezing, pitch? Kun je slecht slapen? Heb je woedeaanvallen? Heb je pijn? ‘Just Tap on it”!

You_Tube_Counseling_BrabantBinnenkort plaats ik hier zelf een video waarop je stap voor stap in het Nederlands kunt zien hoe een EFT ronde werkt, je kan dan met me mee doen.

 

 
TwitterFacebookGoogle+Google GmailWhatsAppPinterestLinkedInDelen