Afvallen en lijnen

Het Ideale Gewicht Plan

afvallen-brabantBij het Ideale Gewicht Plan ga je je eetgewoonten aanpassen en energierijk voedsel eten. Voedsel dat je spijsverteringsorganen aan het werk zet. In ons eerste gesprek wil ik natuurlijk alles van je weten op het gebied van je eetgewoonten.
– Waarom eet je
– Wanneer eet je
– Hoeveel eet je
– Wat eet je
Ook hoor ik graag wat meer over zelf, net zoveel als je me vertellen wilt. Als je gezondheidsproblemen hebt is dat belangrijk te melden want daar moeten we rekening mee houden. Er is overigens een goede kans dat sommige gezondheidsproblemen zullen verdwijnen. Aan de hand van wat je me allemaal verteld hebt maak ik een plan. Het belangrijkste is dat het merendeel van het voedsel dat je gaat eten de juiste energie heeft, zodat je stofwisseling op volle toeren draait. Daarnaast wil ik natuurlijk weten wat je lekker vindt want we gaan het zo lekker mogelijk maken. Dat gaan we samen bespreken en dan kun je beginnen.

moe van het altijd maar lijnen

weight loss-algarveOp een gegeven moment loopt het weer uit de hand en gaan we opnieuw lijnen. Meestal komt het er op neer dat je rigoreus beduidend minder calorieën gaat eten. Helaas zal echter je metabolisme door de verlaagde calorieën toevoer vertragen waardoor het nóg moeilijker wordt de kilo’s kwijt te raken. Het is wetenschappelijk bewezen dat als je te vaak je calorieën inname beperkt je metabolisme permanent zal vertragen en dan heb je dus echt een probleem. Hoe vaker je dus gaat lijnen, hoe groter de kans op overgewicht! Dit kan anders met het IDEALE GEWICHT PLAN.

voor altijd op je ideale gewicht

We gaan heel bewust de oude gewoonten aanpassen, we gaan géén nieuwe gewoonten ontwikkelen want dan zouden de hersen nog steeds naar de oude bestaande gewoonten kunnen grijpen. Al gauw zul je merken dat bij het aanpassen van een gewoonte wel de zinvolle beloning moet blijven bestaan, dus daar gaan we samen aan werken. Stapje voor stapje!

Afhankelijk van je eigen interesse heb ik formulieren waarop je de oude eetgewoonten kunt schrijven en degene die er voor in de plaats gaan komen. Waarom je eet, wat je eet, wanneer je eet en hoeveel je eet. In een speciale eetagenda kun je schrijven wanneer je iets at waar je spijt van kreeg en waarom je het at. Ook maken we samen een ideale voedingslijst met dingen die je lekker vind en die ook nog eens gezond en veel goede energie aan je lichaam geven. Nogmaals, alleen als je hier zelf in geïnteresseerd bent het is geen moeten.

Een ideaal gewicht begint in de hersenen, niet op het bord

Onze hersenen zijn een kei in gewoontevorming, vooral met voedsel, onze ‘eetgewoonten’. We weten allemaal dat groenten gezonder zijn dan hamburgers maar we vinden de hamburgers lekkerder, net als dat we de koekjes met veel suiker lekkerder vinden dan een rauw worteltje. We creëren gewoonten, goede en slechte voor onze gezondheid en ideale gewicht.

Onze hersenen gebruiken ongeveer 20% van de calorieën die we dagelijks verbruiken. Onze hersenen zijn de hele dag druk met besluitvorming, leren, zelfbeheersing, onthouden, plannen, verwerken van angsten en ga zo maar door en wilskracht helpt je daarbij maar ze putten je wilskracht ook uit. Ook als je niets meer te besluiten hebt, je hebt geen angsten en je hoeft niets meer te leren of te plannen zou je denken dat je wilskracht in goede vorm zou moeten zijn, maar helaas is dat niet zo. Het feit dat je gefrustreerd met je gewicht bezig bent, je bent aan het besluiten, plannen, leren, je hebt angsten dat het wéér niet zal lukken put dus ook jouw wilskracht uit. Op dit fenomeen heeft niemand grip en van wilskracht alleen moet je het dus niet hebben als je voor altijd je ideale gewicht wilt bereiken. Je hersenen raken vermoeid en daarom grijpen ze graag naar gewoonten en die heb je zelf genoeg in voorraad. Volgens de wetenschap is 90 % van onze dagelijkse voedselbeslissingen het gevolg van gewoonten. Zoals je hebt kunnen lezen hebt heb ik een uitgesproken mening over voeding en afvallen en is ook mijn aanpak totaal anders maar de slagingskans is ongekend groot én permanent. 

Keto, Atkins, paleo, koolhydraatarm

Duizenden boeken zijn er geschreven over afvallen en lijnen, er zijn evenzoveel diëten. Keto dieet, Atkins dieet, Paleo dieet, Koolhydraatarm dieet, Ultralaag vet dieet, Veganistisch dieet, Afwisselend vasten….etc etc. Miljoenen mensen die kampen met hun gewicht en keer op keer opnieuw op dieet gaan.

Waarom werkt zelfs keer het allerbeste, allerduurste dieet van de wereld niet? Omdat het niet bestaat!

Heb je geen behoefte om verder te lezen klik dan hier hier en lees dan over mijn werkwijze voor een ideale gewicht plan. Wil je gewoon eens met me praten over je gewicht en eetgewoonten en ben je niet geïnteresseerd in een heel plan van aanpak dan kan dat natuurlijk ook. Bel me gewoon.

Ons spijsverteringssysteem

Ons spijsverteringssysteem wordt ook wel eens ons ‘2de brein’ genoemd. Het heeft een eigen geavanceerd zenuwstelsel om de consumptie en vertering van voedsel aan te moedigen, te bewaken en te verwerken. Het is over de jaren geëvolueerd, en weet dat we niet hoeven te jagen en te eten om te overleven.

Het maakt gebruik van onder andere de hormonen, ghrelin die de voedselinname stimuleert en leptine die voedselinname remmen, afhankelijk van hoeveel voedsel het lichaam nodig heeft. Het spijsverteringssysteem zorgt dat we eten wat en wanneer dat nodig is, en het meeste uit ons eten halen.

Helaas luisteren we niet meer naar dit ‘2de brein’, er wordt ons zoveel lekkers en ongezonds aangeboden, we hoeven er zelfs de deur niet meer voor uit. We eten omdat we het gezellig vinden en omdat we iets lekker vinden, niet omdat we honger hebben. Honger kennen wij westerlingen sowieso niet, laten we het trek noemen. Eten is een gewoonte geworden en het type eten dat we eten is daar een onlosmakelijk onderdeel van.

We strekken de maagwand door nét dat toetje dat er eigenlijk niet meer bij kan te eten en langzamerhand eten we steeds meer omdat er steeds meer in kan en omdat het allemaal ongelooflijk lekker is natuurlijk. Als je een maand lang alle dingen die je niet lekker vindt zou eten zou je zonder moeite snel en veel afvallen maar hoe moet het dan daarna als je je doel bereikt hebt?