Depressie, Angst, Trauma en Stress

depressie




Je depressies zo snel mogelijk aanpakken is het allerbeste wat je kunt doen. Blijf er niet mee lopen en zoek hulp. Er zijn verschillende symptomen waaruit je kunt opmaken dat je met een depressie te maken kunt hebben. Als de klachten voor langere tijd dan twee weken achtereen aanhouden dan kun je mogelijk stellen dat je depressief bent.

 
 
 
  • Anders: Je voelt anders dan je normaal bent.
  • Slaap: Je slaapt slecht of wil juist alleen maar slapen.
  • Rusteloos en opgejaagd: Je bent rusteloos en je voelt je opgejaagd.
  • Geen interesse: Je hebt geen interesse in in anderen en leuke dingen.
  • Vermoeidheid: Je bent bent snel moe.
  • Energie: Je hebt weinig energie.
  • Gewichtsverlies of dikker worden: Je kunt zonder het te willen opeens sterk afvallen of juist in gewicht aankomen.
  • Wanhoop: Gevoelens van wanhoop, destructieve gevoelens of gedachten aan zelfmoord.

‘Vanuit je kwetsbaarheid kom je in je kracht!‘  Sigmund Freud

Angststoornisssen

Angststoornissen als paniekstoornis, straatangst, sociale fobie, compulsieve stoornis, zorgstoornis, hypochondrie of ingebeelde lelijkheid. Het zijn symptomen van emoties en kunnen worden genezen!

Angst is een emotie die ons helpt te reageren op gevaar. Het lichaam is klaar om te reageren, waardoor het hart sneller gaat kloppen, de ademhaling versnelt, de bloeddruk stijgt en de spieren spannen zich aan. Het is een volkomen gezonde reactie.

Maar wat gebeurt er als deze gezonde angst ‘ongezond’ wordt en je last krijgt van angstklachten of zelfs een angststoornis. Ben je ook bang als er geen direct gevaar is? Zoek hulp als het je kwaliteit van leven ernstig aantast. Het is niet nodig om angsten je leven te laten beheersen!

Op dit moment kan de corona-angst zo groot zijn dat er een andere behandeling voor nodig is. Je kunt corona-angst niet zoals in veel gevallen behandelen door blootstelling en opzettelijk geconfronteerd worden met je angsten om ze vervolgens grotendeels onwerkelijk te ervaren. De principes van een nieuwe behandeling worden momenteel door psychologen over de hele wereld gebruikt om corona-angst te behandelen. Het is een andere methode, hoewel ons lichaam dezelfde stresshormonen aanmaakt.

  • Wat te doen als je bang bent om zelf ziek te worden
  • Wat als je bang bent om anderen, je geliefden, te infecteren
  • Wat als iemand die je lief hebt, besmet is of sterft
  • Wat als je bang bent voor de enorme gevolgen die de corona-pandemie kan hebben op je werk, je leven

trauma - ptss

In ons leven kunnen er drastische dingen en schokkende gebeurtenissen gebeuren die tot psychische klachten kunnen leiden. Een verkeersongeval, brand, faillissement, de dood van iemand, seksueel misbruik, geweld. De gevolgen van trauma of psychotrauma zijn over het algemeen goed te behandelen. Een trauma ontstaat wanneer de gebeurtenis niet goed verwerkt is.

Trauma isoleert een persoon vaak omdat zijn omgeving niet weet hoe ermee om te gaan. we zien dat wanneer ze beter worden, meteen alles beter wordt!

gezonde stress

Stress betekent spanning of druk en is niet per se ongezond. Een beetje gezonde spanning zorgt ervoor dat je extra alert reageert en geconcentreerd bent. Als je te lang, te vaak of te veel stress hebt, heeft je lichaam niet genoeg tijd om tussendoor te herstellen. Dan is er de ongezonde stress die allerlei symptomen veroorzaakt. zoals fysieke symptomen, psychologische symptomen, symptomen in gedrag en denken.

Het is volkomen normaal om stress-, trauma- en angstklachten te hebben. Ik help je graag ermee om te gaan, opnieuw rationeel te denken en je gemoedsrust terug te krijgen.