De dood en rouwverwerking

Een taboe op de dood

Er is al eeuwen een taboe op praten over de dood. Dat vind ik jammer want de dood is net als een geboorte of huwelijk een belangrijk onderdeel van het leven. 

Ik praat met u over de dood, over wat we van tevoren kunnen doen en hoe u het erna geregeld zou willen hebben. Zo weten beide partners waar ze aan toe zijn en wat de wensen zijn. Wilt u na een hersenbloeding, hartaanval of ongeluk niet gereanimeerd worden of of als een kasplantje in leven gehouden worden dan dient u dit vast te leggen in een wilsverklaring zolang u nog wilsbekwaam bent. Ook als u niet als verlamd of gehandicapt door het leven wilt. In een wilsverklaring zet u op papier welke medische behandelingen u wel of niet wilt. U kunt in de wilsverklaring zetten dat u geen reanimatie wilt als uw hart stil staat en dat u in een situatie waarin uitzichtloos ondraaglijk lijdt euthanasie wilt. Het is belangrijk dat partners dit van elkaar weten en dat ook de huisarts hier van op de hoogte is.

Soms kan de partner van degene die overlijdt niet bij de bankrekeningen, regel dit op tijd zodat de partner niet onwetend achter blijft.

Begeleiding en Nalatenschap

Na een overleden komt er veel af op de nabestaanden. In eerste instantie veel verdriet en gemis maar er dienen ook zaken afgewikkeld te worden. Fiscale en financiële zaken maar ook het eventueel aanvragen van een ANW uitkering (Algemene Nabestaanden Wet). Is er een testament? Zijn er bezittingen in het buitenland en op wiens naam staan deze? Blijft er iemand achter in het huis? Kan deze persoon hier blijven wonen? Allemaal vragen waar ik de nabestaanden bij kan helpen.

Is er onenigheid tussen de nabestaanden erfgenamen? Ik kan als mediator u allen begeleiden zodat het een mooi afscheid wordt op alle gebied.

Rouwverwerking

rouwverwerking

Waarom? ‘Waarom is deze persoon bij me weggehaald’? ‘Waarom zij of hij’? ‘Waarom moet mij dit gebeuren’? ‘We waren zo graag samen oud of nóg ouder geworden’. Bij de sterfte van een kind zal je je afvragen; ‘Waarom zo jong’? ‘Waarom, het was nog maar een kind dat niet eens kind heeft kunnen zijn’.

Een dierbare verliezen, roept zoveel emoties op en vaak kun je alleen maar verslagen voor je uit staren of juist enorm boos worden. Rouwverwerking brengt zoveel vragen en doet zo’n pijn.

Als er kinderen betrokken zijn bij een sterfgeval zijn zij degenen die de vragen aan u zullen stellen. Zij die het net als u u ook niet begrijpen en het ook oneerlijk vinden moeten op hun gemak worden gesteld. En dit terwijl u zelf zo’n verdriet heeft en de pijn maar amper verdragen kan.

Hoe pakt u in alle gevallen de draad weer op en hoe leert u omgaan met het verlies. Hoe kunt u uw hart oprecht gerust stellen en ooit weer open stellen? Hoe gaat u om met het regelen van praktische zaken? Ik help u graag de kracht die in u zit weer naar boven te halen. Uw Innerlijke Kracht, uw ware IK zal u zelf weer op de rit krijgen en u de liefde voor u zelf en het leven weer geven.

En dan gaan we lijnen

weight loss-algarveOp een gegeven moment loopt het uit de hand en gaan we lijnen. Meestal komt het er op neer dat je rigoreus beduidend minder calorieën gaat eten. Helaas zal echter je metabolisme door de verlaagde calorieën toevoer vertragen waardoor het nóg moeilijker wordt de kilo’s kwijt te raken. Het is wetenschappelijk bewezen dat als je te vaak je calorieën inname beperkt je metabolisme permanent zal vertragen en dan heb je dus echt een probleem. Hoe vaker je dus gaat lijnen, hoe groter de kans op overgewicht!

voor altijd op je ideale gewicht

We gaan heel bewust de oude gewoonten aanpassen, we gaan géén nieuwe gewoonten ontwikkelen want dan zouden de hersen nog steeds naar de oude bestaande gewoonten kunnen grijpen. Al gauw zul je merken dat bij het aanpassen van een gewoonte wel de zinvolle beloning moet blijven bestaan, dus daar gaan we samen aan werken. Stapje voor stapje!

Afhankelijk van je eigen interesse heb ik formulieren waarop je de oude eetgewoonten kunt schrijven en degene die er voor in de plaats gaan komen. Waarom je eet, wat je eet, wanneer je eet en hoeveel je eet. In een speciale eetagenda kun je schrijven wanneer je iets at waar je spijt van kreeg en waarom je het at. Ook maken we samen een ideale voedingslijst met dingen die je lekker vind en die ook nog eens gezond en veel goede energie aan je lichaam geven. Nogmaals, alleen als je hier zelf in geïnteresseerd bent het is geen moeten.

Een ideaal gewicht begint in de hersenen, niet op het bord

Onze hersenen zijn een kei in gewoontevorming, vooral met voedsel, onze ‘eetgewoonten’. We weten allemaal dat groenten gezonder zijn dan hamburgers maar we vinden de hamburgers lekkerder, net als dat we de koekjes met veel suiker lekkerder vinden dan een rauw worteltje. We creëren gewoonten, goede en slechte voor onze gezondheid en ideale gewicht.

Onze hersenen gebruiken ongeveer 20% van de calorieën die we dagelijks verbruiken. Onze hersenen zijn de hele dag druk met besluitvorming, leren, zelfbeheersing, onthouden, plannen, verwerken van angsten en ga zo maar door en wilskracht helpt je daarbij maar ze putten je wilskracht ook uit. Ook als je niets meer te besluiten hebt, je hebt geen angsten en je hoeft niets meer te leren of te plannen zou je denken dat je wilskracht in goede vorm zou moeten zijn, maar helaas is dat niet zo. Het feit dat je gefrustreerd met je gewicht bezig bent, je bent aan het besluiten, plannen, leren, je hebt angsten dat het wéér niet zal lukken put dus ook jouw wilskracht uit. Op dit fenomeen heeft niemand grip en van wilskracht alleen moet je het dus niet hebben als je voor altijd je ideale gewicht wilt bereiken. Je hersenen raken vermoeid en daarom grijpen ze graag naar gewoonten en die heb je zelf genoeg in voorraad. Volgens de wetenschap is 90 % van onze dagelijkse voedselbeslissingen het gevolg van gewoonten. Zoals je hebt kunnen lezen hebt heb ik een uitgesproken mening over voeding en afvallen en is ook mijn aanpak totaal anders maar de slagingskans is ongekend groot én permanent. 

Keto, Atkins, paleo, koolhydraatarm

Duizenden boeken zijn er geschreven over afvallen en lijnen, er zijn evenzoveel diëten. Keto dieet, Atkins dieet, Paleo dieet, Koolhydraatarm dieet, Ultralaag vet dieet, Veganistisch dieet, Afwisselend vasten….etc etc. Miljoenen mensen die kampen met hun gewicht en keer op keer opnieuw op dieet gaan.

Waarom werkt zelfs keer het allerbeste, allerduurste dieet van de wereld niet?
Omdat het niet bestaat!

Heb je geen behoefte om verder te lezen klik dan hier hier en lees dan over mijn werkwijze voor een ideale gewicht plan. Wil je gewoon eens met me praten over je gewicht en eetgewoonten en ben je niet geïnteresseerd in een heel plan van aanpak dan kan dat natuurlijk ook. Bel me gewoon.

Ons spijsverteringssysteem

Ons spijsverteringssysteem wordt ook wel eens ons ‘2de brein’ genoemd. Het heeft een eigen geavanceerd zenuwstelsel om de consumptie en vertering van voedsel aan te moedigen, te bewaken en te verwerken. Het is over de jaren geëvolueerd, en weet dat we niet hoeven te jagen en te eten om te overleven.

Het maakt gebruik van onder andere de hormonen, ghrelin die de voedselinname stimuleert en leptine die voedselinname remmen, afhankelijk van hoeveel voedsel het lichaam nodig heeft. Het spijsverteringssysteem zorgt dat we eten wat en wanneer dat nodig is, en het meeste uit ons eten halen.

Helaas luisteren we niet meer naar dit ‘2de brein’, er wordt ons zoveel lekkers en ongezonds aangeboden, we hoeven er zelfs de deur niet meer voor uit. We eten omdat we het gezellig vinden en omdat we iets lekker vinden, niet omdat we honger hebben. Honger kennen wij westerlingen sowieso niet, laten we het trek noemen. Eten is een gewoonte geworden en het type eten dat we eten is daar een onlosmakelijk onderdeel van.

We strekken de maagwand door nét dat toetje dat er eigenlijk niet meer bij kan te eten en langzamerhand eten we steeds meer omdat er steeds meer in kan en omdat het allemaal ongelooflijk lekker is natuurlijk. Als je een maand lang alle dingen die je niet lekker vindt zou eten zou je zonder moeite snel en veel afvallen maar hoe moet het dan daarna als je je doel bereikt hebt?